logo adres

Jaarverslag 2021

In 2021 gingen er 7 kinderen uit Blessed Camp in Msambwesi, Kenia op kosten van Stichting keti Utulie naar school: 6 kinderen gingen naar kostschool (Riziki, George, Rosa, Ruwa, Bakari, Edith ). Elisabeth ging naar een lagere school.

Elisabeth ging naar de lagere school in de buurt van Blessed Camp. De school staat goed aangeschreven. Haar resultaten zijn goed. Ze gaat nog 3 jr naar de lagere school.
Haar zus Neema die 9 jr op kosten van de stichting naar dezelfde lagere school van Elisabeth ging, zit inmiddels op een van de beste highschools van Kenia. Ze kan heel erg goed leren en ze haalde een hoge score voor de eindtoets van de lagere school. Deze highschool geeft drempelloos toegang tot de universiteit. Hopelijk is Neema een voorbeeld voor andere kinderen in het lepra dorp door hen te laten zien dat een laag zelfbeeld niet nodig is, ondanks dat ze leven in een achterstandsgebied.
Het schoolgeld van Neema wordt momenteel door een van de grote banken in Kenia betaald. Wij betalen nog reiskosten, zeep en andere persoonlijke dingen voor haar, omdat de bank dit niet betaalt.

Riziki en Edith gaan volgend jaar nog een jaar naar de highschool/ kostschool. Riziki heeft dan hopelijk een ICT opleiding afgerond, Edith kan daarna gaan werken in de hotel branche.
George en zijn zusje Rosa gaan volgend jaar ook naar de laatste klas van het voortgezet onderwijs. Ook zij zaten op een kostschool/ highschool. Zij zullen daarna misschien nog een gerichte beroepsopleiding willen volgen.
Ook Bakari beëindigt volgend jaar hopelijk zijn highschool.
Ruwa blijkt erg aan het puberen te zijn. Hij schijnt school momenteel iets minder belangrijk te vinden.

Het schoolgeld van alle kinderen kon ook in 2021 weer worden betaald uit de opbrengsten van verkopen van meditatiebankjes, omslagdoeken, klankschalen en yoga kussens die voornamelijk online besteld werden.
Helaas werden veel meditatie bijeenkomsten en beurzen vanwege corona afgelast. Gelukkig kregen we behoorlijk veel inkomsten van steeds meer vaste donateurs en van sommige donateurs die eenmalig een bedrag betaalden. Allen hartelijk dank hiervoor.

Dit jaar waren veel bedrijven in Kenia gesloten vanwege corona. Dit betekende dat de mensen uit het lepra dorp die werken en dagloner zijn plots geen inkomen meer hadden. Bedelaars hadden ook geen inkomsten meer, omdat ze de grote stad niet meer in mochten. Dit betekende dat een paar honderd mensen soms dagen achtereen niets te eten hadden. Stichting Keti Utulie heeft er een paar maanden voor gezorgd dat iedereen minstens 1 maaltijd per dag kreeg.

Wat is het toch geweldig om dit samen met anderen voor elkaar te krijgen.

Warme groet,
Henk Tennekes