Jaarverslag 2019

Sinds januari 2019 gaan er 8 kinderen uit Blessed Camp in Msambwesi, Kenia op kosten van Stichting keti Utulie naar school: 6 kinderen gingen naar kostschool (Riziki, George, Rosa, Ruwa, Bakari, Edith ). Twee kinderen gingen naar een lagere school, de zusjes Neema en Elisabeth.

Het schoolgeld van alle kinderen kon worden betaald uit de opbrengsten van verkopen van voornamelijk meditatiebankjes, omslagdoeken, klankschalen en yoga kussens. Gelukkig kregen we ook veel geld van steeds meer vaste donateurs en van sommige donateurs die eenmalig een aanzienlijk bedrag betaalden. Allen hartelijk dank hiervoor.

We zijn erg blij dat we door sommige mensen die meditatiecursussen of retraites en healings geven uitgenodigd worden om onze producten te verkopen en dat sommigen onze producten bij hun cursisten aanbevelen. Een paar keren werden beurzen bezocht waar we onze producten verkochten.

Bijna alle kinderen leerden goed op school. Voor 1 meisje wordt school / leren moeilijk. Onze contactpersoon overweegt haar te laten testen om haar eventueel een praktijkopleiding te laten volgen, waarna ze hopelijk een baan kan krijgen.

Een ander meisje kan erg goed leren. Ze heeft de eindtoets van de lagere school goed gemaakt en ze mag daarom in 2020 naar een van de beste Highschools in Kenia. Na beëindiging van deze school kan ze naar de universiteit.

De school is heel ver van het lepra dorp vandaan (ongeveer 800 km), best ver voor een meisje van 14. Ze is een voorbeeld voor veel kinderen in Blessed Camp die een laag zelfbeeld hebben. De overige kinderen presteren naar behoren op school en halen goede of redelijk goede resultaten.

Twee kinderen die wij sponsoren zijn wees. Ze verblijven tijdens de vakanties bij de contactpersoon. Stichting Keti Utulie draagt bij in de verblijfskosten.

Ook dit jaar hebben de meesten in het lepra dorp tijdens Kerst weer eten van ons gekregen en we hebben bijgedragen in de kosten van de medische post.

De stichting is in contact gekomen met een schooltje in een sloppenwijk van Mombasa. Het is een hele arme school met ongeveer 40 leerlingen. De school had een golfplaten dak waarin veel grote gaten zaten. Tijdens de vele regenbuien werden de kinderen nat tijdens de les, de vloer veranderde in modder, waardoor zandvlooien makkelijk in hun voetzolen konden kruipen.

Stichting Keti Utulie heeft de school een nieuw dak gegeven en stenen en cement om muren tussen twee gebouwen neer te zetten. Ongenode gasten kunnen nu niet zo makkelijk meer op het schoolterrein komen.

De school heeft tevens een nieuwe keuken van ons gekregen, zodat de leraren weer elke dag een warme maaltijd krijgen (ipv salaris) en er in de weekenden gekookt kan worden voor de zwerfkinderen die dan een gratis maaltijd krijgen.

Dit jaar heeft de stichting een prachtig bedrag (zie jaarrekening 2019) uit mogen en kunnen geven aan zowel schoolgeld ea voor kinderen in het lepra dorp als de school in Mombasa in Kenia.

Een paar dames in Blessed Camp hebben tasjes gemaakt, waarin onze meditatiebankjes yoga matten makkelijk vervoerd kunnen worden. De naaisters kregen hiervoor een kleine vergoeding vergoeding. De rest van de opbrengst wordt gespaard voor een nieuw klaslokaal.

We hebben scholen in Utrecht en in Zeeland gevraagd of ze ons willen steunen door bv een sponsorloop te organiseren. Fc Utrecht heeft een paar ballen geschonken die de voorzitter in augustus aan een leraar van de school in Blessed Camp mocht overhandigen.