Jaarverslag 2022

Afgelopen jaar was een succesvol jaar voor 4 kinderen uit het lepra dorp: ze haalden hun diploma van de Highschool waarop ze zaten.

Twee van hen hebben een gerichte opleiding voltooid: Edith gaat werken in de toeristenbranche, waarschijnlijk in een hotel, Riziki gaat werken bij een bedrijf als ICT-er of in de administratieve sector.

Twee andere kinderen weten nog niet precies wat voor soort werk ze zullen gaan doen. Misschien willen ze nog een korte opleiding voor een specifiek vak gaan volgen. We zouden hiervoor de post algemene reserve kunnen gebruiken.

Een jongen had dit jaar veel last van de puberteit en er speelden waarschijnlijk nog wat andere problemen. Dit vertaalde zich in negatief gedrag op school. Hij is een paar keer van school gestuurd en heeft helaas net zijn diploma niet gehaald. Gelukkig heeft hij wel jaren goed onderwijs gehad. Hopelijk vindt hij hierdoor toch een goede baan.

Elisabeth is nog steeds even vrolijk als altijd en gaat met veel plezier naar de lagere school.
Haar oudere zus Neema is nog steeds intern bij een van de beste Highschools van Kenia. Haar schoolresultaten zijn prima. We betaalden ook dit jaar weer de extra kosten die niet door haar beurs betaald worden. Over iets meer dan een jaar heeft ze hopelijk haar diploma behaald en wil ze naar de universiteit gaan, als eerste uit het lepra dorp. We overwegen haar ook dan eventueel te ondersteunen. Ze is tenslotte hoogstwaarschijnlijk een voorbeeld voor andere kinderen in het lepra dorp. De algemene reserve zou hiervoor gebuikt kunnen worden.

Ongeveer halverwege het jaar kregen we het verzoek van de moeder van Melissa uit een sloppenwijk van Mombasa of haar dochter naar een Highschool/ kostschool in het noord westen van Kenia zou mogen gaan op onze kosten. Ik heb hen daar een paar jaren geleden ontmoet. Melissa kan redelijk goed leren en zit nu iets langer dan een half jaar met veel plezier op de Ringa Girls’Highschool.

De directrice van deze school bekommert zich om het wel en wee van Melissa. Ik heb regelmatig contact met haar. Ik denk dat ze erg betrouwbaar is en dat ze het beste voor de leerlingen van haar school wil.

Toen de directrice vroeg of vanaf januari 2023 Floridah, een arm meisje dat goed kan leren misschien ook op kosten van stichting Keti Utulie naar haar school mag gaan was dat geen probleem voor ons.

Rond dezelfde tijd vroeg onze contactpersoon in Blessed Camp of Stephan, een jongen uit een arm probleem gezin of hij naar een kostschool zou mogen gaan. De hoop is dat de negatieve, gewelddadige spiraal waarin het gezin verkeert, doorbroken zou kunnen worden. Stephan gaat graag naar school. Hij bleek een hele goede uitslag van de eindtoets op de lagere school gemaakt te hebben. Hij gaat vanaf januari 2023 naar een goede Highschool op onze kosten.

We hebben ook dit jaar weer het salaris van een leerkracht van de lagere school in Blessed Camp betaald, waardoor ongeveer 25 kinderen naar school kunnen gaan. Ze krijgen daar behalve goed onderwijs ook elke dag minstens 1 maaltijd.

Ook hebben we weer extra geld voor eten gedoneerd, omdat sommige bewoners van Blessed Camp af en toe dagen achtereen niets te eten hadden.

We konden dit gelukkig weer allemaal doen dankzij de donaties die we ook dit jaar weer mochten ontvangen er door een record aantal inklapbare meditatiebankjes die we verkocht hebben.

Ik wil weer iedereen die ons op een of andere manier geholpen heeft hartelijk danken.

Liefdevolle groet,
Henk Tennekes